Helena Solin

Loviisan henki. Ja se toinen henki. Ja ihmisten henki.

Oikea isäni oli kotoisin Loviisasta. Hänen äitinsä oli Liljendahlista tullut maalaistyttö, joka meni töihin Loviisan kylpylään. Siellä hän kohtasi Baltiasta tulleen saksalaisen paronin. Loppu on sitä historiaa, joka ei näy virallisissa sukutauluissa.

 

Osin tästä johtuen isäni karkasi kouluiässä jääkärien mukaan.

Häntä ei ajanut valkoisen Suomen aate vaan ensin palokunta- aate ja sitten vain Suomen aate.

Kun hän kovan koulun jälkeen palasi, edessä oli entistä kovempi koulu : kokemus valkoisesta terrorista, joka erityisesti Uudenmaan ruotsinkielisten keskuudessa sai vuosikausiksi hirveitä muotoja.

Hän tovereineen sanoutui tästä ehdottomasti irti.

 

Hän muutti Kymenlaaksoon, suomenkieliselle alueelle, jossa käytännössä vain ylin yhteiskuntaryhmä puhui ruotsia.

Hän itse taas ei osannut juuri Suomen sanaa.

Missä hän olisi sitä ehtinyt oppia?

 

Hän, joka ei suinkaan kuulunut ylimpään luokkaan , opetteli suomen sanomalehtiä lukemalla ja Kaakkois- Hämeen murretta kuuntelemalla. Tulos ei ollut tyylikäs, mutta äärettömän toimiva ihmissuhteissa.

Kymmene oyn paperimiehet eivät koskaan tunteneet häntä kohtaan samaa kiukkua kuin yleensä saksan- tai ruotsinkielisiä työnjohtajia kohtaan.

 

30- luvun kuumina vuosina hän onnistui miltei ainoana aktiivisuojeluskuntalaisena välittämään  ryhmittymien tulenaroissa kohtaamisissa.

 

En tiedä, kuinka monia ihmishenkiä hän käytännössä pelasti, mutta ihan varmasti hän pelasti niitä toimiessaan sotavankileirin vääpelinä jatkosodassa.

 

Eikä juttu pääty vielä tähän. Sodan jälkeen hän viisissäkymmenissä meni naimisiin punikin tyttären kanssa.

 

Tämä olikin sitten  paikkakunnan seurapiireille liikaa.

Kun joskus harvoin - kahden- kävimme ruotsinkielisissä jumalanpalveluksessa , istuimme omituisesti erillämme.

 

Asuimme kummallisena saarekkeena paperimiesten ja veturimiesten perheiden keskellä.

70- luvulla paikalliset , vasemmistoaatteen totaalisesti väärin ymmärtäneet , poikajengit pistelivät kakkapaketteja postilaatikkoon saatesanoilla kuten  " paskaporvari" .

 

Hänen sydämensä särkyi, kun minä valitsin vasemmistolaisen sukuhaaran aateperinnön , vaikka hänen omakin  ajattelunsa oli lopulta lähempänä sosialidemokratiaa kuin Ehrnrootheja.

 

Hän oli lopussa äärettömän yksinäinen ;  odotti pihakeinussa kesäisin että joku entisistä työtovereista tulisi käymään.

Juuri kukaan ei tullut. Viimeisessä jääkärikohtaamisessa hän oli käytännössä liikuntakyvytön ja kaikille miltei tuntematon.

 

Ainoa valopilkku elämässä oli puolison kanssa tehdyt pyhäiset automatkat ikuisen ikävän kotimaahan, Loviisaan.

Sieltä valittiin lempitaloja ja ihailtiin pikku puutarhoja.

Haaveiltiin seilibaatista. Muutosta eläkkeellä Loviisaan.

Siihen asti ei koskaan päästy.

 

Kun hän kuoli , kunnianosoituksia ja adresseja oli paljon, mutta ihmisiä aika vähän.

Silti  suru niiden keskuudessa, joiden keskellä hän oli elänyt , oli hirveä . Se oli kuin harmaa sumu ; sekä valo että turvan tunne ja maamerkki olivat hävinneet.

 

Niin.

Sitten on se toinen henki.

Sen hengen vuoksi harkitsen Facebook - tilini  lopettamista.

 

Miten tämä kaikki liittyy tämän päivän Loviisaan?

Miten tämä liittyy päivän politiikkaan, kansalaistoimintaan ja -keskusteluun?

Miksi kirjoitin tämän tänne enkä Vapaavuoroon?

Katsokaa Areenasta Obs debatt ja miettikää sitten.

 

 

Obs debatt Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-4277000

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (33 kommenttia)

Käyttäjän amgs kuva

Kiitos Helena, että otit kantaa Loviisan tyttöjen tapaukseen. <3 Tämä lainaus on kuin olisit kirjoittanut minusta.

"opetteli suomen sanomalehtiä lukemalla ja Kaakkois- Hämeen murretta kuuntelemalla. Tulos ei ollut tyylikäs, mutta äärettömän toimiva ihmissuhteissa."

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Mietin todella, mikä on se moraalinen selkäranka tai hienovaistoisuus , joka saa pikkukaupungin pikkuporvarit omaksumaan jopa kansalaistottelemattomuuden, kun on ihmisgengistä kyse.

On pikkukaupunkeja, joissa millä tavalla tahansa " erilaiset" revitään kappaleiksi tai ajetaan ulos.
Ja kaupunkeja, joissa keräännytään suojaksi heidän ympärilleen.
Mistä ihmeestä se johtuu?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Loviisa on kiinnostava. Itä-uudenmaalaiset kansantanssitkin ovat erilaisia kuin länsi-uudenmaalaiset tai pohjanmaalaiset. Itäisiä vaikutteita Pietarin salongeista.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Minulla on muutamia hienoja ihmisiä työkavereina (Irakin kurdistanista ja Syyriasta, että Iranista).

v2015 he sanoivat minulle, "ette tiedä mihin olette ryhtyneet". Osa heistä vakavissaan pohti lähteä pakoon, siis jälleen kerran ja uudestaan, johtuen Eurooppaa ja Suomea kohdanneen pakolaisaallon vuoksi. Pakolaisuus aiheutti Pakolaisuutta, voidaan niinkin sanoa.

Sillä on monet kasvot, hyvin erilaiset lähtökohdat, hyvin erilaiset tarinat. Toiset tosia, toiset tekaistuja, toiset jotain muuta.

On etuoikeus ollut tutustua tälläisiin hienoihin ihmisiin ja kuinka "suomalainen tarina" rasismista, on vain yksi mitätön tarina isossa kuviossa.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Pakolaisuus ja siirtolaisuus ovat isoja ja monisyisiä kysymyksiä.

Jääkäritkin olivat eräänlaisia pakolaisia ; heitä on verrattu jopa terroristeihin.
Valkoisen terrorin kansalaissodan rauhan jälkeen luoneita varmaan ihan syystäkin.
Entä sitten Venäjälle paenneet punaiset?
Pakolaisia , siirtolaisia vai rikollisia ?

Loviisassa kuitenkin on kyse vain ihmisten luonnollisesta reaktiosta lähimmäisten akuuttiin hätään ja hengenvaaraan.
Jos tämä reaktio ihmisissä tukahdutetaan ja vaaditaan heitä kovettamaan sydämensä, se tietää pahaa myös näille vaatijoille.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Itse olen omalla kustannuksella (en veronmaksajien rahoilla), omalla vapaa-ajallani ollut avustustyössä mm. Lasten ja Naisten hyväksi Venäjällä koko 90 luvun ja tiedän jotain (en kaikkea) mitä tarkoittaa auttaminen.

Kyseessä on kokonaisuutta ajatellen myös siitä miten ammattilaiset meitä noviiseja opettivat "suhdetta autettavaan", ettei auttajasta tule myös autettava. Olen seurannut kuuluisaa RHC ketjua, niin tulee mieleen niiden ammattilaisten neuvot. Kun auttaminen muuttuukin taakaksi.

Niin, meillä Suomessakin Pakolaisuus sekoitetaan maahanmuuttoon, olettamalla esim. Ruotsiin 70 luvulla lähteneet ihmiset lähtivät "pakoon". Tosin sillä erotuksella, etteivät he Ruotsin rajalla kertonut tarvitsevansa suojelua ja turvapaikkaa.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin Vastaus kommenttiin #9

Osa kyllä kertoi. Esim romanit.
Osa lähti käyt kats sillä asenteella, että Ruotsissa ainakin sos turva on parempi, jos ei töitä heti löydykään. Osa oli niin pakkotilanteessa, etteivät suunnitelleet juuri huomista päivää pidemmälle.
Kyllä Ruotsiin on monesta maasta myös pakolaisina paettu jo 30- luvulta asti, toisin kuin Suomeen.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Hän itse taas ei osannut juuri Suomen sanaa.

Missä hän olisi sitä ehtinyt oppia?"

Mikäli Suomessa ei opi suomea niin kyse on aktiivisesta segretoitumisesta jota tapahtuu nykyään lähinnä muslimien kohdalla. Varmaan tuossa tuntee itsensä vähän vieraantuneeksi ellei sisäänpäin kääntynyt yhteisö ole tarpeeksi suuri.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Kyse oli umpiruotsinkielisellä alueella kasvaneesta koulupojasta , joka karkasi ruotsinkielisten isompien poikien mukana Saksaan jääkäriksi sata vuotta sitten.
Heti, kun hän palasi Suomeen , hän kävi suomenkieleen käsiksi.
Puhui sitä pilkasta välittämättä, ei eristäytynyt ollenkaan.

Ei pitäisi ehkä tehdä tuollaisia yleistyksiä sen paremmin suomenkielisistä kuin muunkielisistäkään.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Kommenttisi kuvaa kyllä hyvin juuri sitä ongelmaa, jota yritin tuossa valottaa.
Vähän tuli jopa sellainen tunne, ettet ihan lukenut, mitä kirjoitin.
Mutta kerrankos sitä satuu.

Käyttäjän MarinaLindqvist kuva
Marina Lindqvist

Kyllä pienessä ruotsinkielisessä yhteisössä asunut lapsi oppii väkisinkin suomen kieltä, kun ummikkona nakataan suomenkieliseen kouluun 6-7 -vuotiaana. Seuraukset eivät välttämättä ole kaunista katsottavaa.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Sata vuotta sitten noin ei ollut.
Ota huomioon aikadimensio: tämä mies avioituikin vasta viisissäkymmenissä.
1900- luvun alussa ihan työväenluokkainen tai viljelijävaltainen ruotsinkielinen paikkakunta saattoi tehdä Suomen oppimisen mahdottomaksi.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Yleistys on aivan korrektia koska segretaatiota halutaan ylläpitää vielä tänäkin päivänä omilla päiväkodeilla, peruskouluilla, lukiolla ja yliopistoilla. Oleellista on että lainsäädännöllä halutaan turvata eristäytyneisyys.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Mikä ihmeen eristäytyneisyys. Suomenruotsalaiset osallistuvat yhteiskuntaan ihan niinkuin suomenkieliset. Aivan sekavaa läppää sinulta Jarmo.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Katsoin tuon ylen keskustelun, hyvin mielenkiintoista. Näissä tapauksissa yleinen piirre on se, että juristi on laatinut turvapaikkahakemuksen pakolaisen puolesta mutta koskaan ei ole tavannut kasvotusten juristia. Erikoista ja hyvin yleinen piirre, vai onko?.

Toinen piirre on, että viranomainen saa pöydälleen pakolaisen edustamalta juristilta turvapaikka hakemuksen dokumentteineen, olettaen että Juristi on haastatellut huolellisesti pakolaisen.

Kolmas piirre on, että näitä dukumentteja pyöritellään eri oikeusasteissa ja niiden perusteella tehdään päätös, josta viimeisenä KHO tekee lopullisen ratkaisun.

Neljäs piirre on viranomaisviha, vaikka sen toiminnan säätää eduskunta ja hallitus.

Viides piirre on että totuus on kulloinkin vallanpitäjän paradigma, ne ovat vain joukko mielipiteitä ja tulkintoja. Totuutta ei siis ole olemassa.

Kuudes piirre on Argumentum ad misericordiam, siis joko tekemällä tai tekemättömyydellä pilataan jonkun elämä, luomalla ennakkokäsitys tuomiosta, joko kuolemasta tai jostain muusta ikävästä. P.s vaatii varmaan kristallipalloa.

Seitsemäs piirre on Anarkia.

Eli siis, olisiko kirveellä töitä?.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Mikä viranomaisviha?
Tuossa tuli selväksi monia syitä, miksi virheitä tapahtuu.
Käsittelyssä on ihan perustavanlaatuisia puutteita.
Ei päätöksiä voi perustella sillä, ettei joku " tunnu uskottavalta".
Ei tätä muuta se, että sama virhe toistetaan useampia kertoja.
Viranomaisten menettelyä voi arvostella vihaamatta ketään.

Loviisalaiset tuntevat perheen ja sen hädän.
Jostain syystä perheen tilanne on h e i s t ä uskottava ja he haluavat auttaa.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Helena, kyllä minä ymmärrän missä virhe tehtiin, mutta osaatko itse sanoa missä se tehtiin?:

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

"Ei päätöksiä voi perustella sillä, ettei joku " tunnu uskottavalta"."

Nimenomaan voi. Kyseessä on väitteiden totuusarvo. Jos viranomaista ei saada vakuuttuneeksi väitteen paikkansa pitävyydestä ("minua vainotaan") eli väite ei ole uskottava, tottakai hakemus hylätään.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Juuri näin totuusarvo. Ongelma on pakolaisen ja hänen asianajajan välinen kommunikaatio, sen voi ratkaista tulkin avulla. Pakolaisen syy seuraus suhteet tulisi tässä tilaisuudessa kirjata tarkasti, miksi hän on suomessa ja näiden perusteella asianajaja dokumentoi keskustelun.

Viranomishaastattelussa on myöhäistä poistaa, lisätä tai muuttaa, koska viranoaminen tekee siitä lausunnon, joka toimitetaan oikeusistuimeen.

On sanonta, kun sanasi muuttuvat mustaa valkoiseksi, se on faktaa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Totuusarvot ovat tosi ja epätosi. Kyseessä ei ole totuusarvo jos puhutaan väitteiden uskottavuudesta. Viranomaisilla viranomaispäätöksiensä tueksi pitäisi olla jotain konkreettisempaa kuin vain fiilaripohjalta päättää miltä milloinkin tuntuu.

Hallintolaissa sanotaan kauniisti, että viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti, käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin ja toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden ja niiden on myös suojattava oikeutettuja odotuksia hallintoalamaisen saadessa asianmukaisesti hallinnon palveluita.

Samainen laki määrää viranomaisen huolehtimaan asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset. Eikä siis mutuilemaan.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #29

Joka esittää väitteen, hänen on myös näytettävä väitteensä toteen. Viranomaisen ei tässä tapauksessa tarvitse sanoa muuta kuin että väitettä ei näytetty toteen.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #30

Hallintolain 31§:n 1. momentti asettaa myös viranomaiselle velvollisuuksia selvittää asia eikä anna jättää sitä vain mutun varaan. Tosin samaisen pykälän 2. momentti asettaa myös hallintoalamaiselle velvollisuuksia asian selvittämisen suhteen mutta valitettavan suurelta osin vallalla on (Jussilankin edustama) välinpitämättömyys viranomaisen velvollisuuksien suhteen.

Joka tapauksessa viranomaisen on kyettevä perustelemaan päätöksensä. Pelkkä uskottavuuden epäileminen on siinä suhteessä äärimmeisen heikko yritys. Vähintäänkin pitäisi pystyä osoittamaan ja osoittaa mikä sen uskottavuuden vie. Etenkin "ei tarvitse" -asenne on suorastaan vaarallinen viranomaisen oman uskottavuuden kannalta.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #31

Missä on osoitettu, että hallintolakia tai muuta lakia ei ole noudatettu ja että asiaa ei ole selvitetty? Tämän asian ovat tutkineet eri oikeusasteet, KHO tässä viimeisen sanansa sanoo. Ei sinun lässytyksesi muuta sitä miksikään, että väitteen esittäjän tehtävänä on esittää riittävästi näyttöä väittensä tueksi, jotta se voidaan edes huomioida. Mitä ihmeen asiaa koskevia pöytäkirjoja sinulla on ollut käytettävissäsi? Ei yhtään mitään, tiedän. Sinähän tässä heität pelkkää tunnelmaa.

Älä viitsi puhua minun välinpitämättömyydestäni, kun et tunne minua, eikä sinulla ole aavistustakaan siitä, missä minä olen aikoinani toiminut.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #32

Jussilan kanssa erimieltä oleminen on siis lässytystä. Niinpä. Lienen tehneeni mielipiteeni selväksi joten aiheetta enempään, tällä kertaa. "Sat sapienti" kuten Plautus laittoi roolihenkilönsä sanomaan. Mutta voinen luvata provosoituvani lässytykseen joskus jatkossa, jostakin aiheesta.

Käyttäjän 1 kuva
Freddy Van Vonterghem

En nyt tunne Loviisan tapauksen yksityiskohdat, mutta yleisellä tasolla voi vaan totea, että kun koko turvapaikkaprosessi perustuu alan toimijoiden elantonsa saavien tehokkaaseen yhteiskunnan rahastamiseen, lopputulos voi olla tämän kaltainen.
Oikeusavustajien ja tulkkien palkkiot maksetaan riippumatta lopputuloksesta.
Oikeusavustajana voi toimii kuka tahansa laskutustaitoinen, ja tulkkina eivät toimi vallan vannoneet ammattitulkit, vaan muutaman vuoden suomessa asuneet rima hipoen suomen kielen testin läpäisseet.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Kaikki on suhteellista.

Iltalehti uutisoi, että Loviisan mielenilmaukseen osallistui satoja ihmisiä mikä on 15000 asukkaan Loviisassa toimittajan mielestä ”valtava määrä”.

Vimpelissä on asukkaita alle 3000 ja Vimpelin Vedon pesäpallo-otteluissa katsojia on säännönmukaisesti enemmän kuin kunnassa on asukkaita.

Käyttäjän VesaPeltola kuva
Vesa Peltola

En väitä tietäväni tapauksesta paljoakaan ja ihan uskon asioitahan nämä tuntuvat olevan. Sen vain totean, että suomalaiset ampuvat itseään jalkaan antamalla näiden nyyhkytarinoihin vetoavien vaikuttaa päätöksentekijöihin.

Tässäkin tapauksessa on kysymyksessä vanhemmat, jotka ovat mitä ilmeisimmin täysin suomalaisten veronmaksajien elatuksen varassa ja epävarmassa tilanteessa. Kuvaa heidän vastuullisuuttaan hankkia ison lapsijoukon jatkoksi uusia. Miksei tällaista asiaa tuoda esiin? En yhtään ihmettele, jos Suomessa ja varmasti muissakin pohjoismaissa elätettävien määrä, ongelmat ja lapsiköyhyys kasvaa. Niin sanotut yksintulleet "alaikäiset" turvapaikanhakijat ovat toinen ryhmä, jonka kohdalla meitä rahastetaan oikein kunnolla. Samat henkilöt, jotka ovat huolissaan ilmastonmuutoksesta, valtion menojen leikkauksesta jne eivät poikkipuolista sanaa sano kuluista, joita nämä humanitaarisen maahanmuuton lieveilmiöt aiheuttavat.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Mitä lapsille tulisi tehdä?
Eikö Suomessa asuva saisi synnyttää, jos elää sillä hetkellä sos turvan varassa ?
Saako kroonisesti sairas synnyttää?
K u k a saa synnyttää?

Huimia kysymyksiä.

Käyttäjän VesaPeltola kuva
Vesa Peltola

Onhan Kiinan yhden lapsen politiikkaakin arvosteltu, mutta vanhan menon jatkaminen olisi johtanut katastrofiin. En väitäkään asian olevan yksinkertainen, mutta järjenkäyttöön ja rationaaliseen toimintaan ihmisiä pitäisi ohjata. Aivan mieltä vailla on Suomen turvapaikkajärjestelmä, jossa pitkittämällä prosessia ja tekemällä epärationaalisia ratkaisuja on mahdollista saada etuja.

Ja vastauksena kysymykseen palauttaa vanhempiensa mukana kotimaahansa kuten päätetty oli. Jos muslimit eivät tule keskenään toimeen on aika todennäköistä, etteivät tule muidenkaan kanssa. Miksi yrittäisimme tehdä uusintakokeita muualla jo huonoiksi havaituilla asioilla ja pilata omien lastemme tulevaisuuden?

Käyttäjän TimoHietanen kuva
Timo Hietanen

Islamin perusoppeja on taqiyya, taktinen valehtelun taito.

Jos Migrin jo päättämät myönteiset turvapaikkapäätökset
avattaisiin uudestaan ja tutkittaisiin - todennäköisesti
monien taustalta paljastuisi roppakaupalla valehtelua,
kuten lokakuussa 2017 Tanskan Jyllands Posten uutisoi.

Muutamat yksitäiset tapaukset, kuten Turun terrori-isku jo
todistavat yksistään, että näillä ns. turvapaikanhakijoilla
ei todellakaan ole puhtaat jauhot pussissa. Taruja ja tuhannen
ja yhden yön sepitelmiä iästä, lähtömaasta, sukulaisten oikeasta
määrästä, ammattitaidosta jne. Vain maa vaihtuu ja turvapaikka-
anomusta pistetään toisessa EU-maassa prosessiin, kun toisesta
on saatu hylky. Ja kuljeskelu joidenkin osalta jatkuu vuosikausia
maasta toiseen - veronmaksajien piikkiin.

Kaikki ne tahot, jotka puolustavat ja peräävät ihmisoikeuksien,
humanismin perään ja mantraavat ns. eurooppalaisista arvoista
joka käänteessä - voisi esittää seuraavan kysymyksen.

Kuinka paljon Suomen tai muun EU-maan kansalaisen on kestettävä ja
otettava takkiinsa traumaattisia kokemuksia, terrori-iskun uhriksi
nyt edes joutumatta, joka olisi kohtuullista ja kestettävä, jotta
päivittämättömät turvapaikka- ja pakolaissopimukset täyttyisivät ?

Ja paljonko meidän "omien lapsien" olisi tingittävä omista ihmis-
oikeusistamme silloin, kun meihin kohdistuneet rikokset ovat kutsu-
matta tulleiden massojen joukoista räikeästi raiskanneet lapsiamme,
naisiamme, massa-ahdistelleet uuden vuoden vaihtuessa tai turvapaikka-
hakijan statuksella syyllistyneet terrori-iskuihin Allahu Agbar -huudoin ?

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Mitä traumaattisia kokemuksia 7 tyttären hyvätapainen perhe sinulle aiheuttaa?

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Aika lohduton on ylläoleva keskustelu
Eipä aikaakaan, kun 7- lapsisen perheen kohtalo on epäuskottava, koska siltä t u n t u u .
Ja sitten ollaankin jo muslimien kaikkinaisessa pahuudessa.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

Tulevalla vuosisadalla Lähi-idästä ja Afrikasta Eurooppaan suuntautuvat ja mahdollisesti satojen miljoonien suuruusluokkaan kasvavat kansainvaellukset ovat joukkoilmiöitä, jotka eivät ratkea ja joita ei kannattaisi alkuunkaan käsitellä millään yksilökokemuksen tasolla.

Eurooppa ei sellaisia tule kestämään. Ei taloudellisesti, ei sosiaalisesti, ei terveydellisesti, eikä kognitiivis-tiedollisesti. Reaalitodellisuudessa on vain tylyjä vaihtoehetoja. Joko Eurooppa romahtaa -- ja sen mukana myös ne jotka tänne ovat hakeutuneet -- tai sitten Afrikka romahtaa.

Yksilöt voivat puhua omista henkilöhistorioistaan kokemuksellisella tasolla vaikka mitä ja vaikka miten totuudellisesti, mutta se ei muuta miksikään sitä tosiasiaa, että kun suuret joukot astuvat kuvaan, ihmisten käyttäytymisessä alkavat vaikuttaa aivan muut kuin yksilölähtöiset tekijät. Silloin heräävät yhteisövoimat, yhteisöominaisuudet ja yhteisöilmiöt.

Se on sosiologinen, väistämätön tosiasia, joka johtaa siihen, että kulttuuriset hylkimisreaktiot nousevat pintaan ja yhteiskunnallisen eheys ja moraali romahtavat. Se on väistämättömästi edessä.

Toimituksen poiminnat